Redovisningsekonom till kommunledningskontoret
Om kommunen
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Vi erbjuder dig en positiv och trivsam arbetsmiljö där du får arbeta tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Tillsammans med kollegor både på kommunledningskontoret och kommunens andra förvaltningar får du möjlighet att aktivt bidra till att utveckla och förbättra kommunens ekonomiprocesser.
Ekonomiavdelningen på kommunledningskontoret har i uppgift att samordna, stödja och utveckla arbetet med ekonomi och upphandlingar både för kommunledningskontorets avdelningar och hela Kristianstads kommun på en övergripande nivå. Hos oss ingår också kansliet som bland annat bereder och färdigställer underlag för politiska beslut.
Vi arbetar med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag till kommunens verksamheter. Avdelningen består av 40 medarbetare där tjänsten som redovisningsekonom är placerad under redovisningschefen.
Vi ser fram emot din ansökan!
Vi erbjuder
Vi befinner oss i en förändringsfas och hoppas att du är redo att ta dig an och utveckla alla typer av arbetsuppgifter som förekommer inom enheten.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:
• Systemförvaltning
• Avstämningar, analyser och utredningar
• Arbete med delårs- och årsbokslut
• Anläggningsregister
• Delta vid och driva utvecklingsprojekt
Du kommer att tillhöra redovisningsenheten som har det övergripande ansvaret för kommunens löpande redovisning, ekonomisystem, bank- och finansfrågor, intern kontroll, bolagsfrågor, stiftelser samt årsbokslut och delårsbokslut. Vi har också en viktig roll i att kommunicera och stötta övriga kommunens verksamheter i ekonomifrågor. Vi är åtta personer som arbetar på enheten. Du kommer att få en bred tjänst som har fokus på både det löpande men även utveckling och där bra samarbete är en förutsättning krävs för att göra oss lite bättre varje dag.
Din profil
Vi söker en nyfiken och ambitiös ekonom med ett strukturerat arbetssätt. Du drivs av att utveckla processer, är initiativrik, uppnår resultat och har förmågan att väga samman komplex information. Samarbete på alla nivåer tillsammans med god service och personlig integritet är en självklarhet för dig.
Du har högskoleexamen eller motsvarande utbildning med företagsekonomisk inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har fördjupade kunskaper inom redovisningsfrågor. Du behöver även ha erfarenhet av ekonomi inom kommunal verksamhet och har tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation. Erfarenhet av arbete med systemförvaltning är ett krav och det är meriterande om du har erfarenhet kring systemförvaltning inom offentlig förvaltning.
Vi ser gärna att du tidigare har arbetat med anläggningsregister. Det är en fördel om du har kunskaper samt intresse för bank- och finansfrågor. Har du dessutom arbetat med rapportering av räkenskapssammandrag till SCB är det också meriterande. Erfarenhet från komplexa affärssystem, speciellt Visma RoR och Proceedo är meriterande. Kunskaper samt intresse för koncernredovisning ses som positivt.
Vi vill att du hanterar digitala verktyg som exempelvis M365 som en naturlig del i ditt arbete. Då kommunikation och dokumentation är en del i dina arbetsuppgifter har du en god förmåga att uttrycka dig på svenska både i tal och skrift. Du är också bra på att vara tydlig i din kommunikation och anpassa den till målgruppen. Har du vana att skriva instruktioner och rutinbeskrivningar är det meriterande.
Som person är du trygg och stabil. Du är självgående, tar ansvar för dina uppgifter och är pedagogisk i din konsultativa roll. För oss är det viktigt att du är kreativ och känner engagemang för verksamheten och du drar dig inte för att ta dig an nya utmaningar. För oss är det självklart att du kan följa instruktioner, lagstadgade krav och policys samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner.
Anställningsvillkor
- Antal tjänster
- 2
- Anställningsform
- Tillsvidareanställning
- Omfattning
- Heltid
- Tillträde
- Tillträde för tjänsterna är snarast enligt överenskommelse.
- Publicerad
- 2024-12-05
- Ansök senast
- 2025-01-06
Kontaktpersoner
- Josephine TörnqvistEnhetschefTelefon 044-13 20 90
Ansökningsinformation
Referensnummer
KLK-2024-65Ansök här
Övrig information
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.