Valsamordnare till kommunledningskontoret
Om kommunen
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Nu söker vi två valsamordnare för att planera, förbereda, genomföra samt utvärdera det allmänna valet september 2026 (val till riksdag, region och kommun).
Vi ser fram emot din ansökan!
Vi erbjuder
Som valsamordnare i Kristianstads kommun ansvarar ni för att tillsammans planera, förbereda, genomföra samt utvärdera det allmänna valet september 2026 (val till riksdag, region och kommun). Ni har en samordnande roll att genomföra och koordinera kommunens valförberedelser. Valsamordarna leder det strategiska liksom det praktiska arbetet men måste även kunna hugga i där det behövs. I uppdraget ingår att skriva ärenden till valnämnden för beslut, informera, rekrytera och utbilda röstmottagare, planera och samordna arbetet inför och under valdagen. I ansvaret ingår att ha kunskap om vilka lagar och regler som gäller.
Samverkan med andra kommuner ingår i uppdraget, liksom samverkan med Länsstyrelsen och Valmyndigheten för att säkerställa att valet genomförs korrekt och rättssäkert.
Som valsamordnare ingår det också att tillsammans med andra aktörer verka för det demokratiska samhället och ett ökat valdeltagande i Kristianstads kommun. Kommunikation och dialog krävs för att skapa goda förutsättningar för detta.
Som valsamordnare tillhör du kanslienheten på kommunledningskontoret och i perioder då det är mindre behov av valförberedelser är du en resurs på kommunledningskontoret och kan ha delvis andra uppdrag.
Din arbetstid är normalt dagtid men kvälls- samt helgarbete kommer att förekomma i samband med utbildningar samt på och kring valdagen.
Din profil
Vi söker dig som trivs med rollen att vara spindeln i nätet. Du är en god kommunikatör med ett lösningsfokuserat sinne. Vidare kan du ta initiativ när det behövs och hantera flera parallella processer samtidig. Vilket innebär att du har en hög stresstålighet då arbetet stundtals kan innebära högt tempo. Du är strukturerad, noggrann och kan planerar och organisera ditt arbete.
Det är meriterande om du har en högskoleexamen eller annan eftergymnasial utbildning inom lämpligt område så som offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan inriktning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du genomgått en projektledarutbildning är det också meriterande. Du behöver ha praktisk erfarenhet av arbete med val i offentlig förvaltning alternativt erfarenhet av att leda projekt. Du behöver även ha erfarenhet från administrativt arbete, service samt erfarenhet från offentlig organisation.
Vi ser gärna att du är bra på att samarbeta och har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer. Du behöver kunna hålla en presentation eller utbildning och anpassa den efter målgruppen du möter.
Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetet krävs att du kan kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift. Kan du dessutom kommunicera på ytterligare någon språk är det en fördel. Du kan hantera Office-paketet i ditt dagliga arbete och har du erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Evolution och Kaskelot är det meriterande. Du behöver också ha körkort för att kunna ta dig runt i kommunen vid behov.
Anställningsvillkor
- Antal tjänster
- 2
- Anställningsform
- Tidsbegränsad anställning
- Omfattning
- Heltid
- Tillträde
- Tjänsterna är en SÄVA med start september 2025 eller enligt överenskommelse fram till 2026-12-31.
- Publicerad
- 2025-05-19
- Ansök senast
- 2025-06-04
Kontaktpersoner
- Kajsa JordevikKanslichefTelefon 044-13 10 53
Ansökningsinformation
Referensnummer
KLK-2025-43Ansök här
Övrig information
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.