Kommunjurist
Om kommunen
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Nu behöver vi en erfaren jurist! Är du vår nya kollega?
Du kommer att vara en av tre kommunjurister och tillhöra kanslienheten med 14 medarbetare som bland annat arbetar inom kansli, arkiv och juridik. Enheten tillhör kommunledningskontoret och arbetsplatsen är Rådhus Skåne i direkt närhet till bussar och tåg.
Tillsammans inom den juridiska verksamheten arbetar vi förebyggande och arbetar för att möta förvaltningarnas behov. Den juridiska verksamheten arbetar med stort lösningsfokus. Strategiskt planerar verksamheten utifrån kommunens vision.
Välkommen med din ansökan!
Vi erbjuder
Ansvarsområdena inom den juridiska verksamheten är idag uppdelad och personen vi söker kommer att ha sitt ansvar för bland annat tekniska förvaltningen, miljö - och samhällsbyggnadsförvaltning samt kommunledningskontoret. Då man arbetar nära tillsammans med kommunens andra två jurister kommer tjänsten även innebära att vid behov att hantera ärenden inom övriga av kommunens verksamheter.
I tjänsten ingår att konsultativt bistå verksamheterna, nämnderna och bolagen med juridiskt förekommande frågor inom offentlig rätt och civilrätt. Du kommer att företräda kommunen i förhandlingar och domstolar. Tjänsten innefattar även att planera samt genomföra utbildning.
Din profil
Du har juristexamen från universitet och har du en advokatexamen är det en värdefull merit. Vi vill att du har erfarenhet av processföring och kvalificerat juridiskt arbete inom entreprenadrätt, fastighetsrätt, miljörätt eller annan erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig. Det är också en fördel om du har fullgjord notarietjänstgöring eller varit föredragande på domstol. Har du erfarenhet av arbete från offentlig förvaltning och politiskt styrd organisation är det meriterande. Kompetens inom säkerhet- och beredskapsområdet är meriterande.
Du behöver kunna tillämpa specialiserad och detaljerad expertkunskap med förmåga att förmedla denna till andra på ett pedagogiskt sätt. Du visar förståelse för och kan dra nytta av organisationens olika expertområden. För att kunna göra bedömningar i olika situationer ser vi gärna att du är noggrann, har goda juridiska kunskaper och analytisk förmåga.
Då kommunikation och dokumentation ingår i arbetet är du bra på att skriva tydligt, klart och välstrukturerat. Du är van vid att hålla presentationer, föreläsningar och utbildningar och är bra på att anpassa din kommunikation efter målgruppen. Vilket innebär att ibland hitta kreativa lösningar för att nå fram med viktig och ibland komplicerad information.
Vi vill att du är bra på att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner som du möter i din roll. För oss är det önskvärt att du är en självständig och pålitlig person som agerar med integritet och visar gott omdöme i de situationer som uppstår. Vi ser gärna att du står för god etik och sunda värderingar. Förmåga att kunna prioritera dina arbetsuppgifter och vara effektiv är en fördel. För att trivas i vår arbetsgrupp är det ett plus om du en social person och har nära till skratt, då vi stöttar varandra i stort och smått.
Anställningsvillkor
- Antal tjänster
- 1
- Anställningsform
- Tillsvidareanställning
- Omfattning
- Heltid
- Tillträde
- Tillträde för tjänsten är enligt överenskommelse.
- Publicerad
- 2024-12-11
- Ansök senast
- 2025-01-06
Kontaktpersoner
- Kajsa JordevikKanslichef semester fram tills 30/12Telefon 044-13 10 53
- Maria PermarkerKommunjuristTelefon 044-13 56 10
- Hannes OlbersEkonomidirektörTelefon 044-13 51 28
Ansökningsinformation
Referensnummer
KLK-2024-58Ansök här
Övrig information
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comar