Bygglovshandläggare
Om kommunen
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
På bygglovsavdelningen är vi totalt 20 personer som med glädje, öppenhet och delaktighet tillsammans utför vårt uppdrag för byggnadsnämnden. Vi möter och vägleder medborgare genom myndighetsprövningen av sina byggprojekt. Det kan vara allt från enskilda personer som ska genomföra sitt livs projekt och bygga drömbostaden till företagare som vill etablera eller utvidga sin näringsverksamhet och bostadsbolag som ska utveckla hela bostadsområden. Arbetet innebär också dialog och samarbete med andra kommunala förvaltningar för att tillsammans skapa goda och tydliga förutsättningar för medborgarens behov i samband med byggnation.
Den enskilda medarbetarens engagemang, kunskaper och kreativitet är viktiga förutsättningar för verksamhetens utveckling och vi försöker skapa förutsättningar för att på bästa sätt ta tillvara allas olika kompetens. Vi genomför kontinuerlig utveckling av verksamheten med fokus på rättssäkerhet och effektivitet. Ett viktigt verktyg är vårt digitala verksamhetssystem NOVA (ByggR) vilket vi utvecklar och förvaltar inom avdelningen.
Under 2025 kommer vi också inrikta oss på att ytterligare söka förenklad dialog med medborgare och verksamheter, att tydliggöra vilka förväntningar man kan ha på våra tillståndsprocesser och verka för en ökad ömsesidig förståelse mellan näringsliv och kommun/myndighet.
Är du vår nya kollega? Vi ser fram emot din ansökan!
Vi erbjuder
Som bygglovshandläggare varvar du självständigt utredningsarbete med samtal, möten och besök ute på plats i kommunen. Din huvudsakliga uppgift är att granska lovansökningar, säkerställa att dessa uppfyller de lagkrav som ställs för en god och hållbar byggnation samt att vägleda medborgaren till en sådan. Du blir en av sex bygglovshandläggare som framförallt bereder (och i många fall beslutar) i ärenden om lov och förhandsbesked samt ger information och rådgivning om Plan- och bygglagen och om strandskydd enligt Miljöbalken. Rollen innebär att du fattar många beslut på delegation, men du förbereder också beslutsunderlag och föredrar ärenden för ledamöterna i byggnadsnämnden.
På avdelningen finns också fem byggnadsinspektörer vilka tar över beredningen av lovärendena under byggprocessen och handlägger anmälansärenden. Utöver att du som bygglovshandläggare kan få utreda och hantera så kallade tillsynsärenden, exempelvis när något byggts olovligt, så ingår det i närmsta arbetsgruppen också två tillsynshandläggare.
Vi strävar efter att tillsammans på avdelningen ha en så bred kompetens som möjligt. Det finns många olika områden inom lagstiftningen och i verksamheten att specialisera sig inom och utvecklas över tid.
Din profil
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom arkitektur, samhällsbyggande, bygglovshandläggning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Har du erfarenhet av handläggning om lov enligt Plan- och bygglagen är det meriterande. I arbetet behöver du kunna ta dig runt i kommunen och B-körkort krävs därför.
Som bygglovshandläggare kommer du att ha mycket kontakt med medborgare och andra intressenter. Du behöver därför ha lätt för att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift och kunna anpassa ditt språk efter mottagaren. Du är rak, tydlig och pedagogisk i din kommunikation och försäkrar dig om att ditt budskap nått fram. Att ge god service och ett professionellt bemötande är självklart för dig, du har en vilja att vägleda och hitta möjligheter.
Som bygglovshandläggare hos oss förväntas du kunna initiera, planera och genomföra arbetsinsatser självständigt, göra egna avvägningar och prioriteringar och ta ansvar för ett resultat med hög kvalitet. Förutsättningar för det ser vi är att du är en trygg person som kan agera öppet och flexibelt utifrån verksamhetens, medborgarnas och kollegornas behov, att du är van att tänka processbaserat och se till helheten.
I bygglovsverksamheten har vi inriktningen att arbeta så digitalt som möjligt. Du behöver därför ha grundläggande färdigheter i och vara trygg i användningen av modern informationsteknik. Är du dessutom en person som är nyfiken och nytänkande, som gillar att utveckla arbetssätt, testa nya saker och ser misslyckanden som möjlighet att lära. Då är vi extra nyfikna på dig!
Anställningsvillkor
- Antal tjänster
- 1
- Anställningsform
- Tillsvidareanställning
- Omfattning
- Heltid
- Tillträde
- Tillträde för tjänsten är enligt överenskommelse.
- Publicerad
- 2024-12-05
- Ansök senast
- 2025-01-05
Kontaktpersoner
- Marie-Louise GustafssonAvdelningschefTelefon 044-13 21 75
- Johan JärnströmVisionTelefon 044-13 29 13
Ansökningsinformation
Referensnummer
MSF-2024-4Ansök här
Övrig information
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att planera den fysiska miljön i kommunen och arbetar med bygglov, planering av framtida bebyggelse, lantmäteri och geografisk information. Vi ansvarar också för att ge tillstånd och bedriva tillsyn i syfte att skydda hälsa och miljö. Vi drivs i vårt arbete av en vilja att bidra till utveckling, såväl våra kollegors som dem vi är till för samhället och medborgarna.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.